nl | fr
Infimosa-project « Train the trainer » i.s.m. Erasmushogeschool Brussel

Infimosa-project « Train the trainer » i.s.m. Erasmushogeschool Brussel

Yakoma bereiken is een reis op zich: 10 uren vliegen richting Kinshasa, een binnenlandse vlucht van 3.45 uur (met tussenstop in Mbandaka) richting Gemena. 8 uren in de wagen richting Pangoma en vervolgens 7 uren in een terreinwagen via de lokale wegen richting Yakoma. Lang en vermoeiend ? «Klopt», zegt Véronique. «Maar ook verrijkend en soms confronterend. Naarmate je verder van de grote steden weg rijdt, leer je het authentieke Congo kennen: kleine dorpen, moeilijk berijdbare wegen, mensen die graag praten en (te veel) discussiëren, wheelen en dealen om zaken te bekomen, …  Automatisch ga je in slow travel-modus.»

Ver van België

Een hotel, goed uitgeruste leslokalen, voldoende oefenmateriaal, elektriciteit, internet, … In België vinden we het evident. In Yakoma is het vaak behelpen en je flexibel aanpassen aan de mogelijkheden van het moment. Wat voor ons «normaal» is, is vanuit Congolese normen vaak een droom. Het zet je als westerling met de voeten op de grond. Véronique: «Het sterkt mijn overtuiging dat je met, naar onze ervaring, kleine ingrepen zaken kunt verbeteren.»

De train the trainer-agenda

Het programma omvatte alle elementen die bijdragen tot een betere opleiding: een goede cursus samenstellen, werken met didactisch materiaal, de aanpak van theorie- en praktijklessen, stageplanning en het evalueren van de studenten. Véronique: «Enkele keren volgden we les, soms gaven we zelf les en in de namiddag namen we de tijd om ervaringen en tips uit te wisselen met de lokale leerkrachten. Daarbij werd er vaak deftig gediscussieerd. We ervaarden dat het belangrijk was om telkens goed te kaderen waarom we iets voorstelden. Ervaringsuitwisseling tussen leerkracht en student is bij hen bijvoorbeeld zo goed als ongekend, terwijl het bij ons een veelgebruikte techniek is. Waar eerst sceptisch werd gereageerd, ondervonden we meer enthousiasme wanneer ze ook de achtergrond kenden. Sowieso was het steeds een evenwicht zoeken tussen onze opvattingen en hun visie vertrekkende vanuit hun cultuur, normen en waarden. Een leerzaam proces voor hen maar ook voor ons.» 

Opvolging

«Ik heb een stil vermoeden dat ze door onze aanwezigheid extra hun best deden. Wanneer ze autonoom werken, zal het er iets anders aan toe gaan. 10 dagen intens samenwerken is boeiend maar verliest zijn kracht zonder opvolging», stelt Véronique. «Om de dynamiek van het train the trainer-project niet verloren te laten gaan, stelden we een agenda samen van onderwerpen die tot het eind van dit schooljaar tijdens een maandelijks overleg tussen de lokale verantwoordelijken en de leerkrachten aan bod zouden moeten komen. In principe zouden ze ons van dit overleg ook telkens een verslag moeten opsturen zodat we vanop afstand nog wat kunnen coachen. Daarnaast werkten we een planning voor het schooljaar 2015-2016 voor Sara Zo.»

In het algemeen is er duidelijk een wil aanwezig om de opleiding te verbeteren. Maar dit zal niet alleen afhangen van het enthousiasme van de leerkrachten. Een efficiënter dagelijks beheer van de school, meer voltijdse leerkrachten, didactische steun vanuit Infimosa en een correcte opvolging van de afspraken en doelstellingen zullen beslissend zijn voor een kwaliteitsvolle uitbouw van Sara Zo.

Zin om je in te zetten voor Infimosa?

Periodiek trekken er in het kader van Infimosa mensen vanuit België naar Noord-Congo. Zin om mee jouw schouders onder dit initiatief te zetten en de kwaliteit van de verpleegopleiding naar een hoger niveau te tillen ? Contacteer ons.

Infimosa-project « Train the trainer » i.s.m. Erasmushogeschool Brussel

Mederi steunt Infimosa. Dit project helpt o.a. de opleiding van verpleegkundigen in het binnenland van Congo.

Assist
Comfortlift
CBB Leuven
SCA
Volvo Cars
Zorgpunt
AMMA
Precura
Coloplast
Tops