Wat als de thuisverpleging niet meer bij je thuis geraakt?

Wat als de thuisverpleging niet meer bij je thuis geraakt?

“Thuisverpleging rijdt per dag 15 keer de wereld rond”, een krantenkop uit 2017 die in ons collectief geheugen gegrift staat. Anno 2022 is de afstand niet verminderd en daarbovenop zijn de verkeersomstandigheden op vele plaatsen verre van ideaal. Mederi, erkende dienst thuisverpleging met 230 zelfstandige praktijken in Vlaanderen en Brussel, is begaan met het mobiliteitsprobleem in de thuisverpleging.

“Wekelijks horen we van praktijken dat het echt niet langer evident is om zich te verplaatsen in hun werkregio,” zegt Willy Vertongen, CEO van Mederi. “Overal zijn wegenwerken, de files zijn ongezien en verkeerssituaties worden van de ene dag op de andere gewijzigd. Een huzarenstukje voor heel wat van onze praktijken.”

Gelukkig zijn er creatieve oplossingen, maar die zijn lang niet overal mogelijk. “De opkomst van de fiets in de thuiszorg is een positieve zaak, maar niet overal haalbaar. Wanneer de afstanden te groot zijn of in barre weersomstandigheden, biedt ook de fiets geen efficiëntiewinst. In onze hoofdstad hebben we wel een succesvolle ‘fietspraktijk’ en ook in Mechelen wordt er getoerd met de fiets.”

Toch brengt het niet voldoende soelaas voor de grote zorgvraag. In Mechelen ziet Mederi tegelijkertijd dat praktijken patiënten moeten weigeren en volledige thuiszorgtoeren moeten afbouwen omdat ze er simpelweg niet (tijdig) geraken. De werken aan de vesten en de mobiliteitsknip die er werd ingevoerd zijn een grote tegenslag in de mogelijkheden van de thuiszorg.

“Klopt, we weten dat een 30-tal patiënten op zoek moet naar nieuwe thuisverpleging. Als je weet dat alle praktijken overbevraagd zijn, wordt dat bijna onmogelijk. Mobiliteit is echt één van de grote bezorgdheden om rekening mee te houden voor het succesvol voortbestaan van thuiszorg in de toekomst. Ook in onze thuisstad Aalst horen we van heel wat zorgverleners dat het ingevoerde circulatieplan de thuisverpleegkundige gewoon doet stilstaan.”

De oplossingen zijn er nochtans. In Gent zijn er soortgelijke verkeersknippen en circulatieplannen ingevoerd en daar kan een zorgverlener een jaarlijkse toelating aanvragen om bijvoorbeeld door de knippen te mogen rijden.
“Een thuiszorgvriendelijke stad of gemeente maakt echt een wereld van verschil voor de zorgverleners en de patiënten en bij uitbreiding voor de toekomst van de broodnodige thuiszorg. Als het van ons afhangt mag dat label zelfs officieel ingevoerd worden,” aldus Willy Vertongen.
 
Toer jij in een thuiszorgvriendelijke stad of gemeente? Of ervaar jij ook dagelijks problemen? Hoe pakken jullie het aan? Ken jij een haalbare oplossing? We horen het graag!

Gepost op 29 nov 2022

Andere nieuwsartikels